خانه |  درباره ما |  ارتباط با ما |  آرشیو فصلنامه  
 
چهره ها و تحلیل ها
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی گفت: نظریه‌پرداز کافی در علوم انسانی نداریم و افرادی هم که نظریه‌پردازی انجام می‌دهند در مورد جامعه ایران نمی‌توانند تئوریهای خوبی ارائه دهند.
اقدامات تحولی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
دبیر کارگروه تخصصی حقوق شورای تحول علوم انسانی از اتمام بازنگری رشته‌های حقوق عمومی، حقوق خصوصی و حقوق بین الملل در مقطع کار‌شناسی خبر داد.
پرونده های ویژه
در علوم انسانی عقبیم
در علوم انسانی عقبیم
در زمینه‌ی علوم انسانی عقبیم. دوستان که درباره‌ی علوم انسانی صحبت کردند، بدرستی بر روی اهمّیّت علوم انسانی، حتّی در صنعت، تکیه کردند؛ درست است. این آماری که این برادر عزیزمان دادند برای من جالب بود که گفتند در پیشرفت صنعتی، حدود چهل درصد مثلاً یا پنجاه درصد- مربوط به مسائل مهندسی و مربوط به مسائل فنّی است، حدود پنجاه شصت درصد مربوط به مسائل علوم انسانی مثل مدیریّت، همکاری، سخت‌کوشی است؛ راست می‌گویند، این خیلی مهم است.
مدیریت
علوم سیاسی
چرا علم بومی با عدم مقبولیت نخبگان علمی مواجه شده؟
چرا علم بومی با عدم مقبولیت نخبگان علمی مواجه شده؟
به‌‌‌ دلیل تسلط تفکر اسلامی بر تفکر ایرانی، نظریه‌ی روابط بین‌الملل با خاستگاه و نقطه‌ی عزیمت ایرانی (متأثر از ریشه‌های غیردینی و متناسب با اسطوره‌ها و استعاره‌ها ایرانی) بی‌رنگ و بی‌رمق است. آنچه بیشتر در اینجا مورد کنکاش باقی می‌ماند، تلاش‌هایی با ریشه‌های نظری و نظریه‌پردازی اسلامی از روابط بین‌الملل است. هرچند اخیراً تلاش‌هایی نیز در این زمینه توسط برخی از اساتید و دانش‌پژوهان این رشته شکل گرفته و در حال شکل‌گیری است، اما همان‌طور که جیمز روزنا در کتاب «پیش‌نظریه در سیاست خارجی» (که در سال 1966 منتشر شده است) اشاره می‌کند، این تلاش‌ها حالت «پیش‌نظریه» دارند تا نظریه‌ای منسجم. غلبه‌ی روش‌شناسی‌های علمی (به معنای مرسوم علم) بر جریان اصلی IR (که بیشترین مقبولیت را در ایران و در بین دانش‌پژوهان این زمینه‌ی مطالعاتی دارد) سبب شده است تا فرضیه‌ای «علمی» تلقی شود که یا صدق و صد احتمالی‌اش مشخص شود یا ابطال شود. همین موضوع یک چالش برای نظریه‌پردازی بومی است؛
حقوق
نهادینه‎سازیِ گفتمان حقوق‌بشری نسخه‌ی منفرده هرجامعه‌ای نیست
نهادینه‎سازیِ گفتمان حقوق‌بشری نسخه‌ی منفرده هرجامعه‌ای نیست
در گفت و گو با دکتر موسوي مجاب، عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس به مسئله حقوق بشر پرداختیم. موسوی مجاب معتقد است که در جوامع غربی، افراط در زمینه‌ی حق‌مداری وتأکید بر جلوه‎های حقوق‌بشری تا حدی است که عملاً جانب تعهّدات و تکالیف انسانی به فراموشی سپرده شده است و انسان‌گویی به صورت فعّال مایشاء در سطح اجتماعی ظاهر می‌شود‌. آنچه که در ادامه می‌خوانید حاصل گفتگوی ما با دکتر موسوی مجاب می‌باشد.
علوم اجتماعی
اولویت با تغییر ساختار است
اولویت با تغییر ساختار است
دکتر غلامرضا جمشیدی‌ها دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه منچستر، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. وی همچنین مسئولیت کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی-اجتماعی را برعهده دارد. وی اعتقاد دارد علوم اجتماعی در ایران در سطح نخبه‌ها مانده و به سطح عامه مردم کشیده نشده است و ما فقط تا درِ دانشکده جامعه‌شناس هستیم، از اینجا که رفتیم شخصیت دیگری هستیم. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات ساختاری نهادها و مراکز علمی می گوید باید ساختار تغییر کند؛ آن چنان که با تغییر ساختار در یک دانشگاه، دانشگاه‌های دیگر هم ملزم به تغییر ساختار سازنده می شوند. به کوشش سیاوش غفاری
روانشناسی و علوم تربیتی
روانشناسی هم نیازمند تحول است و هم تولید جدید
روانشناسی هم نیازمند تحول است و هم تولید جدید
دکتر هادی بهرامی احسان دانشیار روانشناسی و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران است که هم اکنون رئیس دانشکده روانشناسی این دانشگاه را برعهده گرفته است. سیل ترجمه‌های عامیانه و کتاب‌های زرد در موضوع روانشناسی و تاثیر آن بر تحول در علوم انسانی و تولید علم دلیلی شد تا در یکی از روزهای بهار در دفتر ریاست دانشکده روانشناسی روبروی کوی نصر با او به گفتگو بنشینیم. او که پژوهش‌هایی در زمینه روش شناسی علم، روانشناسی سلامت و خانواده انجام داده است معتقد است که دوران تئوری‌های بزرگ در روانشناسی به اتمام رسیده است.
درباره ما
 

فصلنامه اختصاصی تحول در علوم انسانی
 
این فصلنامه که با عنوان «فصل تحول» متشر می شود تلاش می کند به ارایه آخرین دیدگاه ها و تحلیل ها در خصوص موانع و راهکاهای تحول در رشته های مختلف علوم انسانی – اجتماعی در سطح دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، آموزشی و علمی سراسر کشور بپردازد و از طریق ارایه گزارش‌ها و اخبار فعالیت‌های عملی در مسیر تحول در علوم انسانی، ضمن افزایش انگیزه و تقدیر از فعالان این عرصه، دیدگاه ها و نظرات کلیه‌ی استادان و صاحب نظران در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را جمع آوری و به مسئولان ذیربط عرضه کند. بدین منظور گروه های تخصصی روان‌شناسی، علوم تربیتی، مدیریت، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، حقوق و هنر و معماری راه اندازی شده است. همچنین در هر شماره پرونده‌های ویژه‌ای نیز متناسب با موضوعات مهم، اساسی روز به روز در سطح جامعه انجام می‌گیرد. در این میان، ترویج و تبیین بایدها و نبایدهای علوم انسانی – اجتماعی از منظر مقام معظم رهبری جایگاه ویژه‌ای در فصلنامه دارد به طوری که در هر شماره از زاویه مفید و تازه‌ای منویات معظم له مطمح نظر قرار می‌گیرد.
همت اصلی مجموعه فصلنامه فصلنامه تخصصی تحول در علوم انسانی، کاربست حقیقی و راستین معارف قرآنی در تولید و تدوین دانش است. ازاین‌رو در هر شماره فصلنامه موضوعات قرآنی مرتبط رصد شده و در تهیه مطالب توجه ویژه ای به آن می شود.و برای تحق عملی به کاربندی معارف قرآنی در علوم مختلف و بالطبع، زندگی آحاد مردم، به سراغ اساتید، فرهیختگان و پژوهشگران برجسته کشور رفته و نظرات انان را در قالب های گوناگون منتشر می‌گردد.بدین منظور در ره نگاشت و چشم انداز فصلنامه نکات و راهبردهای زیر مدنظر قرار دارد:
· نقش فقه در تحول علوم انسانی
· روش استخراج مباني علوم انساني در قرآن بر مبنای انسان‌شناسی اسلامی
· شناسایی و معرفی جست و جوگران مباني علوم انساني در قرآن
· کاربردی نمودن معارف قرآنی در حوزه های علوم انسانی
· ارتباط علوم انسانی با هدایت بشر
 

لازم به ذکر است نشریه «فصل تحول» اولین فصلنامه اختصاصی است که به صورت ویژه و متمرکز، به موضوعات مرتبط با بحث تحول علوم انسانی – اجتماعی در قالب های گفتگو، مقاله، یادداشت، نشست های تخصصی، میزگردها، نقد و معرفی کتب، نقد و معرفی جریان ها و انتشارات حوزه علوم انسانی مرتبط می پردازد.