خانه |  درباره ما |  ارتباط با ما |  آرشیو فصلنامه  
 
چهره ها و تحلیل ها
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی گفت: نظریه‌پرداز کافی در علوم انسانی نداریم و افرادی هم که نظریه‌پردازی انجام می‌دهند در مورد جامعه ایران نمی‌توانند تئوریهای خوبی ارائه دهند.
اقدامات تحولی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
دبیر کارگروه تخصصی حقوق شورای تحول علوم انسانی از اتمام بازنگری رشته‌های حقوق عمومی، حقوق خصوصی و حقوق بین الملل در مقطع کار‌شناسی خبر داد.
پرونده های ویژه
در علوم انسانی عقبیم
در علوم انسانی عقبیم
در زمینه‌ی علوم انسانی عقبیم. دوستان که درباره‌ی علوم انسانی صحبت کردند، بدرستی بر روی اهمّیّت علوم انسانی، حتّی در صنعت، تکیه کردند؛ درست است. این آماری که این برادر عزیزمان دادند برای من جالب بود که گفتند در پیشرفت صنعتی، حدود چهل درصد مثلاً یا پنجاه درصد- مربوط به مسائل مهندسی و مربوط به مسائل فنّی است، حدود پنجاه شصت درصد مربوط به مسائل علوم انسانی مثل مدیریّت، همکاری، سخت‌کوشی است؛ راست می‌گویند، این خیلی مهم است.
مدیریت
علوم سیاسی
چرا علم بومی با عدم مقبولیت نخبگان علمی مواجه شده؟
چرا علم بومی با عدم مقبولیت نخبگان علمی مواجه شده؟
به‌‌‌ دلیل تسلط تفکر اسلامی بر تفکر ایرانی، نظریه‌ی روابط بین‌الملل با خاستگاه و نقطه‌ی عزیمت ایرانی (متأثر از ریشه‌های غیردینی و متناسب با اسطوره‌ها و استعاره‌ها ایرانی) بی‌رنگ و بی‌رمق است. آنچه بیشتر در اینجا مورد کنکاش باقی می‌ماند، تلاش‌هایی با ریشه‌های نظری و نظریه‌پردازی اسلامی از روابط بین‌الملل است. هرچند اخیراً تلاش‌هایی نیز در این زمینه توسط برخی از اساتید و دانش‌پژوهان این رشته شکل گرفته و در حال شکل‌گیری است، اما همان‌طور که جیمز روزنا در کتاب «پیش‌نظریه در سیاست خارجی» (که در سال 1966 منتشر شده است) اشاره می‌کند، این تلاش‌ها حالت «پیش‌نظریه» دارند تا نظریه‌ای منسجم. غلبه‌ی روش‌شناسی‌های علمی (به معنای مرسوم علم) بر جریان اصلی IR (که بیشترین مقبولیت را در ایران و در بین دانش‌پژوهان این زمینه‌ی مطالعاتی دارد) سبب شده است تا فرضیه‌ای «علمی» تلقی شود که یا صدق و صد احتمالی‌اش مشخص شود یا ابطال شود. همین موضوع یک چالش برای نظریه‌پردازی بومی است؛
حقوق
نهادینه‎سازیِ گفتمان حقوق‌بشری نسخه‌ی منفرده هرجامعه‌ای نیست
نهادینه‎سازیِ گفتمان حقوق‌بشری نسخه‌ی منفرده هرجامعه‌ای نیست
در گفت و گو با دکتر موسوي مجاب، عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس به مسئله حقوق بشر پرداختیم. موسوی مجاب معتقد است که در جوامع غربی، افراط در زمینه‌ی حق‌مداری وتأکید بر جلوه‎های حقوق‌بشری تا حدی است که عملاً جانب تعهّدات و تکالیف انسانی به فراموشی سپرده شده است و انسان‌گویی به صورت فعّال مایشاء در سطح اجتماعی ظاهر می‌شود‌. آنچه که در ادامه می‌خوانید حاصل گفتگوی ما با دکتر موسوی مجاب می‌باشد.
علوم اجتماعی
اولویت با تغییر ساختار است
اولویت با تغییر ساختار است
دکتر غلامرضا جمشیدی‌ها دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه منچستر، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. وی همچنین مسئولیت کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی-اجتماعی را برعهده دارد. وی اعتقاد دارد علوم اجتماعی در ایران در سطح نخبه‌ها مانده و به سطح عامه مردم کشیده نشده است و ما فقط تا درِ دانشکده جامعه‌شناس هستیم، از اینجا که رفتیم شخصیت دیگری هستیم. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات ساختاری نهادها و مراکز علمی می گوید باید ساختار تغییر کند؛ آن چنان که با تغییر ساختار در یک دانشگاه، دانشگاه‌های دیگر هم ملزم به تغییر ساختار سازنده می شوند. به کوشش سیاوش غفاری
روانشناسی و علوم تربیتی
روانشناسی هم نیازمند تحول است و هم تولید جدید
روانشناسی هم نیازمند تحول است و هم تولید جدید
دکتر هادی بهرامی احسان دانشیار روانشناسی و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران است که هم اکنون رئیس دانشکده روانشناسی این دانشگاه را برعهده گرفته است. سیل ترجمه‌های عامیانه و کتاب‌های زرد در موضوع روانشناسی و تاثیر آن بر تحول در علوم انسانی و تولید علم دلیلی شد تا در یکی از روزهای بهار در دفتر ریاست دانشکده روانشناسی روبروی کوی نصر با او به گفتگو بنشینیم. او که پژوهش‌هایی در زمینه روش شناسی علم، روانشناسی سلامت و خانواده انجام داده است معتقد است که دوران تئوری‌های بزرگ در روانشناسی به اتمام رسیده است.
گفتگو
 
رویکرد اقتصادی به حقوق از چه زمانی شکل گرفت؟
رویکرد اقتصادی به حقوق از چه زمانی شکل گرفت؟
• حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدامین کیخافرزانه، معاون مرکز جذب و آزمون قوه قضائیه و مدرس دانشگاه علامه طباطبائی هستند که در شماره گذشته فصلنامه یادداشتی درباره رویکرد اقتصادی به حقوق از ایشان منتشر گردید که بهدلیل جذابیت و واکاوی بیشتر این مسئله، در این خصوص مصاحبه‌ای با ایشان انجام دادیم. مدرس دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است بعدرنسانس، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی تفاوتی ماهوی پیدا نکرد بلکه ابزارهای شناخت و تأمین منافع مادی و معنوی انسان دچار تحول گردید و خواست و سعادت بشر در لذت‌های مادی خلاصه گردید! چیزی که قبل رنسانس متفاوت بود و به ابعاد روحانی و معنوی انسان نیز توجه می‌شد و این رویکرد با تحول در علم اقتصاد آغاز گردید.
١٣٩٥/١٠/٠٨
منابع روزنامه‎نگاری متناسب با فرهنگ ما نیست
منابع روزنامه‎نگاری متناسب با فرهنگ ما نیست
دکتر علی اصغر کیا معاون پژوهشی و دانشیار گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی می‎‌باشد. او که از سال 88 به عنوان مدیر گروه رشته‎ی علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی مشغول به فعالیت است. به اعتقاد ایشان تغییرات چندانی در سرفصل‎های روزنامه‎نگاری بعد از انقلاب اتفاق نیافتاده است.
١٣٩٥/٠٩/٢٧
جریان علمی در ایران فراگیر و انقلابی است
جریان علمی در ایران فراگیر و انقلابی است
دکتر یعقوب فتح‌اللهی از اعضای هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس می‌باشند. فتح‌اللهی که هم اکنون به عنوان معاونت پژوهشی این دانشگاه مشغول به فعالیت است را به عنوان یک استاد دغدغه‌مند می‌شناسیم. در گفتگوی صمیمانه و خودمانی ما با ایشان نکات جالب و قابل تأملی مطرح شد.. استاد از دغدغه‌هایش برای ما گفت و از تربیت مدرس و اهداف تاسیس آن. آنچه می‌خوانید حاصل این مباحثه خودمانی است که با موافقت ایشان او در قالب یک گفتگو ارائه می‎شود.
١٣٩٥/٠٢/٠٦
فقدان جرأت علمی ریشه تاریخی دارد
گفت و گو با دکتر خدابخش احمدی
فقدان جرأت علمی ریشه تاریخی دارد
دکترخدابخش احمدی نوده، دانشیار روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی و مشغول به فعالیت در مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه بقیه الله است. وی مؤلف کتاب جالب توجه «مباحث اخلاقي در مشاوره و روان درماني» است. دکتر احمدی اعتقاد دارد در بحث تحول، نهادهای حمایتی نیز باید کار خود را درست انجام دهند و نمی‌شود فقط از پژوهشگر انتظار ایثارگری داشت.عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به ضعف جرآت ورزی علمی در کشور، می گوید قسمتی از این ترس و عدم جرأت ریشه در گذشته دارد؛ چرا که در تاریخ ایران غالب اندیشمندان و نوآوران با مخالفت و مرگ مواجه شده‌اند و به نوعی این مسأله در ضمیرناخودآگاه جمعی ما وارد شده است. وی انقلاب اسلامی را درهم شکننده این روحیه می داند.
١٣٩٤/٠٦/٢٣
رسیدن به مرجعیت فکری باید هدف اصلی باشد
گفت وگو با حسن حسین زاده
رسیدن به مرجعیت فکری باید هدف اصلی باشد
حسن حسین‌زاده دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل است که در حال حاضر ریاست مرکز دانش پژوهان مرکز نخبگان شاهد و ایثارگر را به عهده دارد. از جمله سوابق اجرایی وی می‌توان به معاونت امور استانداری‌ها و کمیسیون‌های تخصصی دبیرخانه پدافند غیرعامل کشور و کارشناس برنامه‌های مرجعیت علمی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. تدریس در دانشگاه‌های تهران و امام حسین(علیه‌السلام)، و همچنین پژوهش در پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های زیرمجموعه وزارت علوم را می‌توان از فعالیت های آموزشی-پژوهشی این مدرس دانشگاه تربیت مدرس برشمرد که ثمره آن‌ها تألیف آثاری همچون «طریق دوام» با موضوع دوام انقلاب اسلامی از طریق اقتدار علمی، «خورشید حجاز» و ... بوده است. این پژوهشگر مبانی علمی لزوم تأسیس مرکزی برای ترجمه تولیدات علمی بومی را لازم می‌داند تا آثار گوناگون داخلی به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در اختیار همگان قرار گیرد.
١٣٩٣/١٠/١٦