خانه |  درباره ما |  ارتباط با ما |  آرشیو فصلنامه  
 
چهره ها و تحلیل ها
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی گفت: نظریه‌پرداز کافی در علوم انسانی نداریم و افرادی هم که نظریه‌پردازی انجام می‌دهند در مورد جامعه ایران نمی‌توانند تئوریهای خوبی ارائه دهند.
اقدامات تحولی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
دبیر کارگروه تخصصی حقوق شورای تحول علوم انسانی از اتمام بازنگری رشته‌های حقوق عمومی، حقوق خصوصی و حقوق بین الملل در مقطع کار‌شناسی خبر داد.
پرونده های ویژه
در علوم انسانی عقبیم
در علوم انسانی عقبیم
در زمینه‌ی علوم انسانی عقبیم. دوستان که درباره‌ی علوم انسانی صحبت کردند، بدرستی بر روی اهمّیّت علوم انسانی، حتّی در صنعت، تکیه کردند؛ درست است. این آماری که این برادر عزیزمان دادند برای من جالب بود که گفتند در پیشرفت صنعتی، حدود چهل درصد مثلاً یا پنجاه درصد- مربوط به مسائل مهندسی و مربوط به مسائل فنّی است، حدود پنجاه شصت درصد مربوط به مسائل علوم انسانی مثل مدیریّت، همکاری، سخت‌کوشی است؛ راست می‌گویند، این خیلی مهم است.
مدیریت
علوم سیاسی
چرا علم بومی با عدم مقبولیت نخبگان علمی مواجه شده؟
چرا علم بومی با عدم مقبولیت نخبگان علمی مواجه شده؟
به‌‌‌ دلیل تسلط تفکر اسلامی بر تفکر ایرانی، نظریه‌ی روابط بین‌الملل با خاستگاه و نقطه‌ی عزیمت ایرانی (متأثر از ریشه‌های غیردینی و متناسب با اسطوره‌ها و استعاره‌ها ایرانی) بی‌رنگ و بی‌رمق است. آنچه بیشتر در اینجا مورد کنکاش باقی می‌ماند، تلاش‌هایی با ریشه‌های نظری و نظریه‌پردازی اسلامی از روابط بین‌الملل است. هرچند اخیراً تلاش‌هایی نیز در این زمینه توسط برخی از اساتید و دانش‌پژوهان این رشته شکل گرفته و در حال شکل‌گیری است، اما همان‌طور که جیمز روزنا در کتاب «پیش‌نظریه در سیاست خارجی» (که در سال 1966 منتشر شده است) اشاره می‌کند، این تلاش‌ها حالت «پیش‌نظریه» دارند تا نظریه‌ای منسجم. غلبه‌ی روش‌شناسی‌های علمی (به معنای مرسوم علم) بر جریان اصلی IR (که بیشترین مقبولیت را در ایران و در بین دانش‌پژوهان این زمینه‌ی مطالعاتی دارد) سبب شده است تا فرضیه‌ای «علمی» تلقی شود که یا صدق و صد احتمالی‌اش مشخص شود یا ابطال شود. همین موضوع یک چالش برای نظریه‌پردازی بومی است؛
حقوق
نهادینه‎سازیِ گفتمان حقوق‌بشری نسخه‌ی منفرده هرجامعه‌ای نیست
نهادینه‎سازیِ گفتمان حقوق‌بشری نسخه‌ی منفرده هرجامعه‌ای نیست
در گفت و گو با دکتر موسوي مجاب، عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس به مسئله حقوق بشر پرداختیم. موسوی مجاب معتقد است که در جوامع غربی، افراط در زمینه‌ی حق‌مداری وتأکید بر جلوه‎های حقوق‌بشری تا حدی است که عملاً جانب تعهّدات و تکالیف انسانی به فراموشی سپرده شده است و انسان‌گویی به صورت فعّال مایشاء در سطح اجتماعی ظاهر می‌شود‌. آنچه که در ادامه می‌خوانید حاصل گفتگوی ما با دکتر موسوی مجاب می‌باشد.
علوم اجتماعی
اولویت با تغییر ساختار است
اولویت با تغییر ساختار است
دکتر غلامرضا جمشیدی‌ها دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه منچستر، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. وی همچنین مسئولیت کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی-اجتماعی را برعهده دارد. وی اعتقاد دارد علوم اجتماعی در ایران در سطح نخبه‌ها مانده و به سطح عامه مردم کشیده نشده است و ما فقط تا درِ دانشکده جامعه‌شناس هستیم، از اینجا که رفتیم شخصیت دیگری هستیم. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات ساختاری نهادها و مراکز علمی می گوید باید ساختار تغییر کند؛ آن چنان که با تغییر ساختار در یک دانشگاه، دانشگاه‌های دیگر هم ملزم به تغییر ساختار سازنده می شوند. به کوشش سیاوش غفاری
روانشناسی و علوم تربیتی
روانشناسی هم نیازمند تحول است و هم تولید جدید
روانشناسی هم نیازمند تحول است و هم تولید جدید
دکتر هادی بهرامی احسان دانشیار روانشناسی و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران است که هم اکنون رئیس دانشکده روانشناسی این دانشگاه را برعهده گرفته است. سیل ترجمه‌های عامیانه و کتاب‌های زرد در موضوع روانشناسی و تاثیر آن بر تحول در علوم انسانی و تولید علم دلیلی شد تا در یکی از روزهای بهار در دفتر ریاست دانشکده روانشناسی روبروی کوی نصر با او به گفتگو بنشینیم. او که پژوهش‌هایی در زمینه روش شناسی علم، روانشناسی سلامت و خانواده انجام داده است معتقد است که دوران تئوری‌های بزرگ در روانشناسی به اتمام رسیده است.
اخبار > دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
 


شماره خبر :٣٢٦٢٣٧   تاریخ انتشار خبر : 1392/09/11    ا   ٠٠:١٧
 
دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در حالی دوشنبه 27 آبان ماه برگزار شد که جمع کثیری از دانشمندان و صاحبان نظر در حوزه علوم انسانی از سراسر کشور و پنج کشور جهان (آلمان، کانادا، اندونزی، پاکستان و عمان) حضور داشتند و فضای باطراوتی بر سالن همایش های صدا و سیما حاکم بود.

دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در حالی دوشنبه 27 آبان ماه برگزار شد که جمع کثیری از دانشمندان و صاحبان نظر در حوزه علوم انسانی از سراسر کشور و پنج کشور جهان (آلمان، کانادا، اندونزی، پاکستان و عمان) حضور داشتند و فضای باطراوتی بر سالن همایش های صدا و سیما حاکم بود. این کنگره نوید یک حرکت رو به جلو برای پیشبرد و تولید علوم انسانی اسلامی را می داد. حضور پررنگ علما و روحانیون در این همایش بزرگ علمی کشور چنان چشمگیر بود که نشان از عزم جدی حوزه های علمیه برای پیگیری منویات مقام معظم رهبری دارد.برگزاری جلسات کمیسیون های مختلف در شیفت صبح و بعد از ظهر در بخش‌های مختلف فلسفه و روش شناسی علوم انسانی و مدیریت تحول علوم انسانی، هنر و معماری اسلامی، مدیریت اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی و اقتصاد اسلامی با دقت هر چه تمام تر پیگیری می شد.در این همایش، رولاند پیچ از کشور آلمان، مظفر اقبال از کانادا، اسد زمان از پاکستان، حسین هرانیتو از اندونزی و مسعود چدری از عمان حضور داشتند و به بیان برخی از نظریات خود در حوزه علوم انسانی اسلامی پرداختند. در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی، اقبال و توجه به علوم انسانی اسلامی در جامعه را غیرقابل توصیف دانست و با اشاره به وصول 496 چکیده مقاله، 404 مقاله علمی و نهایتاً انتخاب 176 مقاله برای ارائه در کنگره، این چنین گفت: شاید نظیر این مشارکت در میان مراکز علمی آن هم به صورت واقعی و نه تشریفاتی در کمتر فعالیت علمی دیده شده باشد. رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی درباره مباحثی که امروز در کنگره مطرح می‌شود، توضیح داد: نزدیک به 30 دانشگاه و مرکز تحقیق حوزوی و دانشگاهی برای این کنگره همکاری کرده‌اند البته این نکته را بگویم هر قدر هم که این کنگره بزرگ باشد نمی‌تواند جور کم‌کاری‌های نهادهای رسمی طی سه دهه گذشته را بکشد با این حال این کنگره توانسته با وجود همه این کم‌کاری‌ها حرکت‌های خودجوشی در میان محققان و اساتید در راستای زنده نگه داشتن گفتمان تحول اساسی در علوم انسانی ایجاد کند.
«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی دانست که سخنران ویژه مراسم کنگره بود با اشاره به اینکه مسئله تحولات در علوم انسانی تا حدی اهمیت دارد که به اعتقاد وی این موضوع شعاری و زمانی نبوده و به طور مداوم باید آن را دنبال کرد.وی گفت: علوم انسانی موضوعی را دنبال می کند که دارای اختیار است و آنچنان که مقام معظم رهبری بر تحول جهانیآن اشاره داشت نقطه اتکای برای پژوهشگران این حوزه قرارگرفته است. رئیس مجلس شورایا سلامی بابیان اینکه در علوم انسانی ساماندهی دشوار نیست و راه توسعه علوم انسانی اسلامی باز است افزود: در علوم انسانی باید حساسیتی در خصوص شناخت و بررسی انسان داشته باشیم و به لحاظ تمرکز علوم قرآنی در این بررسی ها، تفکراسلامی درعلوم انسانی قابل اهمیت است.رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این مطلب که علوم انسانی از نظر روش، منطق و هدف این حوزه را از سایر علوم متمایز کرده است، افزود: دغدغه هایی مبنی بر توجه خاص به علوم انسانی وجود داشته که انتقاد متفکران محدود به ما نیست و این حساسیت در ادوار مختلف وجود داشته است. از سوی باید این دغدغه ها از جانب ما بیشتر باشد. چرا که وقتی علوم انسانی عنوان اسلامی را به همراه دارد، به لحاظ وحیانی بودن این علم باید حساسیت بیشتری هم داشت.
دومین کنگره بین المللی علوم انسانی- اسلامی بعد از ظهر سه شنبه با حضور آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله اعرافی، پرفسور مسعود العالم چودری از عمان و جمعی از اساتید و پژوهشگران در موسسه اسراء برگزار شد.آیت‌الله جوادی آملیبا بیان اینکه قرآن کریم از عرش تا فرش را آیات الهی می‌داند گفت: فرض علم غیر دینی محال است؛ قرآن کریم هم معلومات متنوع را ارائه می‌کند و هم روش‌های گوناگون را عرضه می‌دارد. مفاهیمی همچون روح، وحی، نبوت و اسماء حسنی توسط قرآن ثابت می‌شوند زیرا مبدأ همه آنها به خداوند باز می‌گردد.استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه تجربه با استقراء تفاوت دارد عنوان کرد: محال است که بدون پناه بردن به تجرید علم تجربی داشته باشیم؛ 4 هزار سال است که منطق می‌گوید قیاس صحیح نیست؛ فرق اساسی تجربه و قیاس آن است که یک برهان تجریدی تام از تجربه حمایت کرده است.آیت‌الله جوادی آملی شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» را مورد توجه قرار داد و افزود: امروز هم همان شعار را می‌دهیم ولی در زمینه علم می‌گوییم علم اسلامی خواه شرقی باشد یا غربی زیرا اگر علم دینی باشد علم است وگرنه چیزی نیست.استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علمی که به واقعیت آفرینش خداوند توجه کند اسلامی است ولو توسط مسلمانان تولید نشده باشد، تصریح کرد: میان نقل کننده و قول باید تناسب باشد و اگر شخص ملحد باشد ولی سخنی دینی بگوید، علم و سخنش دینی است. انسان اگر مؤمن باشد، زنده است و اگر مؤمن نباشد، مرده است و این نظر قرآن است زیرا برخی را زنده، برخی را مرده و برخی را خواب می‌نامند.
در این مراسم دکتر ر فیعی آتانی دبیر علمی این کنگره در سخنانی اظهار داشت: کنگره بین المللی علوم انسانی ـ اسلامی با هدف ایجاد فرصت لازم برای تجارب آراء و ارائه نوآوری‌های علمی در نمایشگاه و ایجاد فرصتی مناسب برای ارزیابی انتقادی برگزار شد. وی عنوان کرد نمی توان تولید دانش را در حوزه علوم انسانی و نیز مراکز دانشگاهی با برگزاری یک کنگره علمی توقع داشت.رفیعی افزود: تشکیل دائمی دبیرخانه کنگره و شورای سیاست‌گذاری و دریافت درجه علمی پژوهشی برای مقالات و ارتباط با دانشگاه‌های مراکز استان‌ها از جمله فعالیت‌های این کنگره بوده است.دبیر علمی کنگره بین المللی علوم انسانی- اسلامی بیان کرد در این کنگره از سه شخصیت جهانی علوم انسانی- اسلامی با اعطای نخستین جایزه جهانی علوم اسلامی و انسانی تجلیل می شود: آیت الله اعرافی که جامعه علمی شناخت کافی از ایشان در قلمرو اسلامی و انسانی دارد.حجت الاسلام والمسلمین عباس موسویان که در قلمرو بانکداری اسلامی پژوهش کرده است و پرفسور مسعود العالم چودری از عمان این سه برگزیده می‌باشند.

 

خروج