خانه |  درباره ما |  ارتباط با ما |  آرشیو فصلنامه  
 
چهره ها و تحلیل ها
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی گفت: نظریه‌پرداز کافی در علوم انسانی نداریم و افرادی هم که نظریه‌پردازی انجام می‌دهند در مورد جامعه ایران نمی‌توانند تئوریهای خوبی ارائه دهند.
اقدامات تحولی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
دبیر کارگروه تخصصی حقوق شورای تحول علوم انسانی از اتمام بازنگری رشته‌های حقوق عمومی، حقوق خصوصی و حقوق بین الملل در مقطع کار‌شناسی خبر داد.
پرونده های ویژه
در علوم انسانی عقبیم
در علوم انسانی عقبیم
در زمینه‌ی علوم انسانی عقبیم. دوستان که درباره‌ی علوم انسانی صحبت کردند، بدرستی بر روی اهمّیّت علوم انسانی، حتّی در صنعت، تکیه کردند؛ درست است. این آماری که این برادر عزیزمان دادند برای من جالب بود که گفتند در پیشرفت صنعتی، حدود چهل درصد مثلاً یا پنجاه درصد- مربوط به مسائل مهندسی و مربوط به مسائل فنّی است، حدود پنجاه شصت درصد مربوط به مسائل علوم انسانی مثل مدیریّت، همکاری، سخت‌کوشی است؛ راست می‌گویند، این خیلی مهم است.
مدیریت
علوم سیاسی
چرا علم بومی با عدم مقبولیت نخبگان علمی مواجه شده؟
چرا علم بومی با عدم مقبولیت نخبگان علمی مواجه شده؟
به‌‌‌ دلیل تسلط تفکر اسلامی بر تفکر ایرانی، نظریه‌ی روابط بین‌الملل با خاستگاه و نقطه‌ی عزیمت ایرانی (متأثر از ریشه‌های غیردینی و متناسب با اسطوره‌ها و استعاره‌ها ایرانی) بی‌رنگ و بی‌رمق است. آنچه بیشتر در اینجا مورد کنکاش باقی می‌ماند، تلاش‌هایی با ریشه‌های نظری و نظریه‌پردازی اسلامی از روابط بین‌الملل است. هرچند اخیراً تلاش‌هایی نیز در این زمینه توسط برخی از اساتید و دانش‌پژوهان این رشته شکل گرفته و در حال شکل‌گیری است، اما همان‌طور که جیمز روزنا در کتاب «پیش‌نظریه در سیاست خارجی» (که در سال 1966 منتشر شده است) اشاره می‌کند، این تلاش‌ها حالت «پیش‌نظریه» دارند تا نظریه‌ای منسجم. غلبه‌ی روش‌شناسی‌های علمی (به معنای مرسوم علم) بر جریان اصلی IR (که بیشترین مقبولیت را در ایران و در بین دانش‌پژوهان این زمینه‌ی مطالعاتی دارد) سبب شده است تا فرضیه‌ای «علمی» تلقی شود که یا صدق و صد احتمالی‌اش مشخص شود یا ابطال شود. همین موضوع یک چالش برای نظریه‌پردازی بومی است؛
حقوق
نهادینه‎سازیِ گفتمان حقوق‌بشری نسخه‌ی منفرده هرجامعه‌ای نیست
نهادینه‎سازیِ گفتمان حقوق‌بشری نسخه‌ی منفرده هرجامعه‌ای نیست
در گفت و گو با دکتر موسوي مجاب، عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس به مسئله حقوق بشر پرداختیم. موسوی مجاب معتقد است که در جوامع غربی، افراط در زمینه‌ی حق‌مداری وتأکید بر جلوه‎های حقوق‌بشری تا حدی است که عملاً جانب تعهّدات و تکالیف انسانی به فراموشی سپرده شده است و انسان‌گویی به صورت فعّال مایشاء در سطح اجتماعی ظاهر می‌شود‌. آنچه که در ادامه می‌خوانید حاصل گفتگوی ما با دکتر موسوی مجاب می‌باشد.
علوم اجتماعی
اولویت با تغییر ساختار است
اولویت با تغییر ساختار است
دکتر غلامرضا جمشیدی‌ها دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه منچستر، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. وی همچنین مسئولیت کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی-اجتماعی را برعهده دارد. وی اعتقاد دارد علوم اجتماعی در ایران در سطح نخبه‌ها مانده و به سطح عامه مردم کشیده نشده است و ما فقط تا درِ دانشکده جامعه‌شناس هستیم، از اینجا که رفتیم شخصیت دیگری هستیم. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات ساختاری نهادها و مراکز علمی می گوید باید ساختار تغییر کند؛ آن چنان که با تغییر ساختار در یک دانشگاه، دانشگاه‌های دیگر هم ملزم به تغییر ساختار سازنده می شوند. به کوشش سیاوش غفاری
روانشناسی و علوم تربیتی
روانشناسی هم نیازمند تحول است و هم تولید جدید
روانشناسی هم نیازمند تحول است و هم تولید جدید
دکتر هادی بهرامی احسان دانشیار روانشناسی و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران است که هم اکنون رئیس دانشکده روانشناسی این دانشگاه را برعهده گرفته است. سیل ترجمه‌های عامیانه و کتاب‌های زرد در موضوع روانشناسی و تاثیر آن بر تحول در علوم انسانی و تولید علم دلیلی شد تا در یکی از روزهای بهار در دفتر ریاست دانشکده روانشناسی روبروی کوی نصر با او به گفتگو بنشینیم. او که پژوهش‌هایی در زمینه روش شناسی علم، روانشناسی سلامت و خانواده انجام داده است معتقد است که دوران تئوری‌های بزرگ در روانشناسی به اتمام رسیده است.
اخبار > برگزاری نخستین نشست هم اندیشی علوم انسانی کشور
 


شماره خبر :٤١٢٢٢٠   تاریخ انتشار خبر : 1393/10/16    ا   ١١:٢٥
 
برگزاری نخستین نشست هم اندیشی علوم انسانی کشور
نخستین هم‌اندیشی اندیشمندان علوم انسانی کشور با هدف بازنگری و هم افزایی فعالیت‌ها، نقش آفرینی موثر و رفع موانع حضور کارشناسان این حوزه در ساماندهی سایر فعالیت‌های کشور، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و به میزبانی شورای بررسی کتب و متون علوم انسانی تشکیل شد.

نخستین هم‌اندیشی اندیشمندان علوم انسانی کشور با هدف بازنگری و هم افزایی فعالیت‌ها، نقش آفرینی موثر و رفع موانع حضور کارشناسان این حوزه در ساماندهی سایر فعالیت‌های کشور، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و به میزبانی شورای بررسی کتب و متون علوم انسانی تشکیل شد. در این نشست دکتر غلامعلی حداد عادل در سخنانی گزارشی از سابقه تشکیل و فعالیت‌های شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی ارئه و دکتر محمد باقر خرمشاد نیز درباره ارتقای جایگاه علوم انسانی کشور سخنرانی کرد. دکتر غلامعلی افروز، حجت‌الاسلام دکتر سید هادی خسروشاهی، حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا مصباحی مقدم، دکتر علیرضا طالب زاده دبیر شورای تحول در علوم انسانی، مهندس مصطفی میرسیلم، دکتر محبی‌نیا سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان، سردار قصری معاون پژوهشی ناجا و بیش از 130 نفر از استادان علوم انسانی از دانشگاه‌های مختلف کشور حاضران این نشست بودند. در این نشست دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن ارائه راهکارهایی برای تقویت روحیه پژوهشگری و اندیشه‌ورزی در علوم انسانی میان نوجوانان و جوانان کشور، بر ضرورت حضور علوم انسانی اسلامی- ایرانی در فضای اندیشه‌های جهانی تاکید کرد و خواستار توجه دولت جدید به وزانت بی‌بدیل علوم انسانی در میان سایر علوم و تثبیت جایگاه کلیدی آن شد.

در پایان این نشست نیز بیانیه‌ای صادر شد که امضاکنندگان در 5 بند دغدغه‌های حوزه علوم انسانی را با دولت جدید مطرح کرده و خواستار توجه دولت جدید به این موارد در راهبردهای کلان شدند. معطوف شدن سیاست‌های شتاب دهنده به تولید علمی، به اندازه و حتی بیشتر از سیاست‌های نشر و توزیع علم و تغییر جهت‌گیری آموزشی کشور به سمت افزایش مهارت اندیشیدن و قدرت پژوهیدن از محور‌های مورد تاکید در این بیانیه هستند. در بخش دیگری از این بیانیه از دولت یازدهم خواسته شده است برای تبیین معیارهای ریز و درشت اخلاقی در حوزه پژوهش تلاش و برنامه ریزی و از سلامت این بخش صیانت شود. این بیانیه ضمن تاکید بر لزوم سپردن زمام امور حوزه علوم انسانی به دست متخصصان این حوزه آمده است:

«موکداً خواسته می‌شود حداقل برای تصدی حوزه‌های مدیریتی مربوط به اندیشمندان علوم انسانی کسانی منصوب گردند که ماهیت این علوم را بشناسند و عمیقاً جایگاه واقعی آن را بدانند. پیشنهاد این است که در گام نخست وزارت علوم یک معاونت مشخص در حوزه علوم انسانی داشته باشد».

در بیانیه اندیشمندان و کارگزاران علوم انسانی کشور همچنین ضمن انتقاد از برخی روش‌ها می‌خوانیم: «عبارت‌هایی همچون تجاری سازی، تبدیل علم به ثروت، پارک علم و فناوری، توقع فناورانه از علم، تعبیر شرکت در شرکت‌های دانش بنیان، پتنت بین‌المللی، میزان اختراع‌ها، میزان ایجاد محصول صنعتی، شرکت‌های زود بازده که ادبیات غالب سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های وزارت علوم بوده است، هیچگاه نه توانسته و نه خواسته است به جایگاه والای علوم انسانی در کشور (یعنی انسان‌سازی) توجه کند». این بیانیه همچنین از دولت جدید خواسته است تمامی زمینه‌ها را برای حضور اندیشه ایرانی-اسلامی در فضای علوم انسانی جهانی فراهم کند تا نه تنها بر بالندگی آن افزوده شود، بلکه در ساحت اندیشه‌ای به پالایش و باروری رسیده و بتواند این حصار سنگین اطراف خود را بشکند.

 

 

 

خروج