خانه |  درباره ما |  ارتباط با ما |  آرشیو فصلنامه  
 
چهره ها و تحلیل ها
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی گفت: نظریه‌پرداز کافی در علوم انسانی نداریم و افرادی هم که نظریه‌پردازی انجام می‌دهند در مورد جامعه ایران نمی‌توانند تئوریهای خوبی ارائه دهند.
اقدامات تحولی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
دبیر کارگروه تخصصی حقوق شورای تحول علوم انسانی از اتمام بازنگری رشته‌های حقوق عمومی، حقوق خصوصی و حقوق بین الملل در مقطع کار‌شناسی خبر داد.
پرونده های ویژه
در علوم انسانی عقبیم
در علوم انسانی عقبیم
در زمینه‌ی علوم انسانی عقبیم. دوستان که درباره‌ی علوم انسانی صحبت کردند، بدرستی بر روی اهمّیّت علوم انسانی، حتّی در صنعت، تکیه کردند؛ درست است. این آماری که این برادر عزیزمان دادند برای من جالب بود که گفتند در پیشرفت صنعتی، حدود چهل درصد مثلاً یا پنجاه درصد- مربوط به مسائل مهندسی و مربوط به مسائل فنّی است، حدود پنجاه شصت درصد مربوط به مسائل علوم انسانی مثل مدیریّت، همکاری، سخت‌کوشی است؛ راست می‌گویند، این خیلی مهم است.
مدیریت
علوم سیاسی
چرا علم بومی با عدم مقبولیت نخبگان علمی مواجه شده؟
چرا علم بومی با عدم مقبولیت نخبگان علمی مواجه شده؟
به‌‌‌ دلیل تسلط تفکر اسلامی بر تفکر ایرانی، نظریه‌ی روابط بین‌الملل با خاستگاه و نقطه‌ی عزیمت ایرانی (متأثر از ریشه‌های غیردینی و متناسب با اسطوره‌ها و استعاره‌ها ایرانی) بی‌رنگ و بی‌رمق است. آنچه بیشتر در اینجا مورد کنکاش باقی می‌ماند، تلاش‌هایی با ریشه‌های نظری و نظریه‌پردازی اسلامی از روابط بین‌الملل است. هرچند اخیراً تلاش‌هایی نیز در این زمینه توسط برخی از اساتید و دانش‌پژوهان این رشته شکل گرفته و در حال شکل‌گیری است، اما همان‌طور که جیمز روزنا در کتاب «پیش‌نظریه در سیاست خارجی» (که در سال 1966 منتشر شده است) اشاره می‌کند، این تلاش‌ها حالت «پیش‌نظریه» دارند تا نظریه‌ای منسجم. غلبه‌ی روش‌شناسی‌های علمی (به معنای مرسوم علم) بر جریان اصلی IR (که بیشترین مقبولیت را در ایران و در بین دانش‌پژوهان این زمینه‌ی مطالعاتی دارد) سبب شده است تا فرضیه‌ای «علمی» تلقی شود که یا صدق و صد احتمالی‌اش مشخص شود یا ابطال شود. همین موضوع یک چالش برای نظریه‌پردازی بومی است؛
حقوق
نهادینه‎سازیِ گفتمان حقوق‌بشری نسخه‌ی منفرده هرجامعه‌ای نیست
نهادینه‎سازیِ گفتمان حقوق‌بشری نسخه‌ی منفرده هرجامعه‌ای نیست
در گفت و گو با دکتر موسوي مجاب، عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس به مسئله حقوق بشر پرداختیم. موسوی مجاب معتقد است که در جوامع غربی، افراط در زمینه‌ی حق‌مداری وتأکید بر جلوه‎های حقوق‌بشری تا حدی است که عملاً جانب تعهّدات و تکالیف انسانی به فراموشی سپرده شده است و انسان‌گویی به صورت فعّال مایشاء در سطح اجتماعی ظاهر می‌شود‌. آنچه که در ادامه می‌خوانید حاصل گفتگوی ما با دکتر موسوی مجاب می‌باشد.
علوم اجتماعی
اولویت با تغییر ساختار است
اولویت با تغییر ساختار است
دکتر غلامرضا جمشیدی‌ها دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه منچستر، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. وی همچنین مسئولیت کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی-اجتماعی را برعهده دارد. وی اعتقاد دارد علوم اجتماعی در ایران در سطح نخبه‌ها مانده و به سطح عامه مردم کشیده نشده است و ما فقط تا درِ دانشکده جامعه‌شناس هستیم، از اینجا که رفتیم شخصیت دیگری هستیم. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات ساختاری نهادها و مراکز علمی می گوید باید ساختار تغییر کند؛ آن چنان که با تغییر ساختار در یک دانشگاه، دانشگاه‌های دیگر هم ملزم به تغییر ساختار سازنده می شوند. به کوشش سیاوش غفاری
روانشناسی و علوم تربیتی
روانشناسی هم نیازمند تحول است و هم تولید جدید
روانشناسی هم نیازمند تحول است و هم تولید جدید
دکتر هادی بهرامی احسان دانشیار روانشناسی و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران است که هم اکنون رئیس دانشکده روانشناسی این دانشگاه را برعهده گرفته است. سیل ترجمه‌های عامیانه و کتاب‌های زرد در موضوع روانشناسی و تاثیر آن بر تحول در علوم انسانی و تولید علم دلیلی شد تا در یکی از روزهای بهار در دفتر ریاست دانشکده روانشناسی روبروی کوی نصر با او به گفتگو بنشینیم. او که پژوهش‌هایی در زمینه روش شناسی علم، روانشناسی سلامت و خانواده انجام داده است معتقد است که دوران تئوری‌های بزرگ در روانشناسی به اتمام رسیده است.
اخبار > باید پژوهش‌های علوم انسانی را از کلی‌‌گویی خارج کنیم
 


شماره خبر :٤٧٨٩٠٤   تاریخ انتشار خبر : 1394/11/04    ا   ٠٩:٢٦
 
باید پژوهش‌های علوم انسانی را از کلی‌‌گویی خارج کنیم
حجت‌الاسلام دکتر سید محمد ثقفی گفت: علوم انسانی در توسعه نقش بسزایی دارد و پیشرفت اروپاییان در سه قرن اخیر نیز به این واسطه بوده است.

حجت‌الاسلام دکتر سید محمد ثقفی گفت: علوم انسانی در توسعه نقش بسزایی دارد و پیشرفت اروپاییان در سه قرن اخیر نیز به این واسطه بوده است. علوم انسانی چون در رابطه با انسان است دو ساحت انسانی را در نظر می‌گیرد: اول انسان آرمانی یعنی آن انسانی که باید باشد. این اندیشه بیشتر در شرق مطرح بوده و در غرب هم با فلسفه و روان‌شناسی و علوم تربیتی و یا بخشی از جامعه‌شناسی آرمانی مطرح می‌شود. ولی انسانِ موجود ساحت دیگر ماده علوم انسانی است که بیشتر در غرب مطرح است و آن رابطه انسان از لحاظ ابعاد روانی و اجتماعی‌اش است که مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

این محقق و پژوهشگر مسایل فرهنگی ادامه داد: امروزه غربی‌ها علاوه بر علوم طبیعی در علوم انسانی هم پیش رفته‌اند. البته ممکن است از مورد فضایل اخلاقی و انسانی مورد نکوهش باشند اما آن روابط انسان با انسان دیگر و ابعاد و زوایای شخصیتی و هویتی انسان را مورد مطالعه قرار داده‌اند که باید شرقیان هم چیزهای خوب غرب را بگیرند. البته این بدان معنی نیست که اگر این علوم را رعایت کنیم یک جامعه اخلاقی با فضیلت و عادلانه کسب خواهیم کرد بلکه غرب در تئوری‌سازی پیشرفته است و شرقی‌ها در این خصوص ضعیف هستند. درباره انسان مطلوب هم باید تئوری‌سازی شود. بنابراین لازم است شرایط بومی و زیست محیطی خودمان را در تئوری سازی‌ها مد نظر داشته باشیم. به نظر من مهمترین اولویت در علوم انسانی مدیریت است که امروز مدیریت نه یک علم بلکه بیشتر یک فن محسوب می‌شود یعنی از طریق آزمون و خطا و یادگیری اکتساب می‌شود.

وی در مورد اینکه چه اولویت‌هایی در زمینه پژوهش در این حوزه وجود دارد که تاکنون کمتر به طور شایسته به آن‌ها پرداخته شده است هم اظهارداشت: پژوهش با پژوهشگران مطرح می‌شود. اگر زمینه کار پژوهشگران مورد توجه قرار نگیرد مسئله پژوهش عاطل و باطل می‌ماند. باید متفکران علوم انسانی مورد توجه قرار گیرند. البته الان با پژوهش، شعاری برخورد می‌شود و پژوهشگران واقعیت‌ها را منعکس نمی‌کنند. باید عرصه پژوهش را وسیع‌تر و فراتر گرفت. این محقق و پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی در پایان یادآور شد: بایدپژوهش‌ها را از کلی‌گویی به یک حد مشخص جزیی گویی برگردانیم و نیروهای پراکنده علمی را در برنامه‌های معین جمع کنیم تا استعدادها هدایت شوند و به یک سطح علمی جهانی ارتقا یابیم.

 

خروج